Att skriva en bok

Att skriva en bok

Att skriva en bok innebär många (oftast härliga) timmar framför datorn.

Hur gör man egentligen när man skriver en bok?

Den frågan har jag ofta fått när jag berättat att min första roman kommer ut i höst. Och vad svarar man?

Säkert ser skrivprocessen väldigt olika ut från författare till författare. Jag har ju jobbat som journalist under en massa år, och jag tror att det har gjort att jag har svårt att frikoppla mig från verkligheten. Jag har lagt massor av tid på research. Det räcker inte att få ihop en spännande, intressant och välskriven story. Jag vill att det ska vara på riktigt. Jag vill att det ska finnas människor som känner igen sig i det jag skriver. Jag vill att gatunamnen ska stämma och att historiska händelser är korrekt beskrivna. Så för mig har bokskrivandet inneburit en massa intervjuer. Jag har säkert pratat med över hundra personer som på något sätt har gett input till den här storyn.

Sedan handlar det förstås om en massa timmars knackande på datorn. Att skriva och skriva om. Igen och igen. För det mesta är det väldigt roligt. Periodvis rätt tjatigt, och ibland jobbigt eftersom det inte alltid blir så bra som man vill. Men det är ändå själva skrivandet som har drivit mig att skriva den här boken. Den där känslan av ”flow” när medvetandet lyfter till ett annat plan – när tid och rum försvinner och man helt går upp i en annan värld. Det är fantastiskt.

Sedan finns det några viktiga grejer till som har motiverat mig att skriva:

  • Vi behöver ett öppnare samtal om adoptioner och adopterades behov. Fortfarande är det svårt att prata om problem i samband med adoptioner. Debatten blir ofta polemisk  där adoptionsförespråkare står mot adoptionskritiker. Jag tror att fler röster måste komma fram.
  • Att få sitta och prata med människor som delar med sig av sina tankar och erfarenheter är fantastiskt. Det får mig att växa och jag känner ansvar att föra de här rösterna vidare – i det här fallet genom mina fiktiva karaktärer i boken.
  •  Colombia är ett fantastiskt land som har satt djupa spår i mig. Det känns fint att få uttrycka det i bokform.

Det skulle kunna bli en lång punktlista med grejer som motiverat mig. Men jag sätter stopp här.

När det gäller själva hantverket att skriva bok finns hur mycket som helst att säga. Men för mig har det varit viktigt att:

  • veta ungefär hur storyn ska utvecklas – här är synopsis en bra hjälp.
  • lära känna mina karaktärer – ibland träffar jag på personer i verkliga livet som liknar mina karaktärer. Det är spännande. Ibland betraktar jag dem lite extra och lånar ett rörelsemönster, en gest eller ett tonfall.
  • ge utrymme för storyn att ta nya vändningar (alltså att frångå synopsis).
  • försöka få till ett språk som passar storyn och huvudkaraktären, och ge varje karaktär sin egen röst.
  • att fundera över dramaturgi, driv och konflikter.
  • att skriva en text som berör.
  • att läsaren ska lära sig något. Att den här boken ska vidga vyer och öka förståelsen för andra människor.
  • att be testläsare kommentera vissa delar eller detaljer i texten.

Du som själv skriver, dela gärna med dig av dina tankar och tips i kommentarsfältet.

Kommentera

